آیا نوع برخورد با معضل بد حجابی مهم است؟
ارسال شده توسط د در 87/10/1:: 8:29 صبحآیا نوع برخورد با معضل بد حجابی مهم است؟
سلام به همه دوستان
دوستمان آقا رضا مطلب بنده را شایسته پاسخ دانستند که جای تشکر دارد. در مورد مطالب ایشان موارد زیر را یاد آور میشوم
اول: بنده در مطلب خود به هیچ وجه قصد نداشتم که بگویم اگر حجاب یا هر چیزی که درست میدانیم را دیگران قبول ندارند پس ما نیز باید پیرو دیگران شویم. حتی نمی گویم که اگر عده زیادی بدحجاب داریم نباید کاری کرد. بلکه سوال اصلی بنده چگونگی عکس العمل در مقابل آن بود. بنده فکر میکنم وقتی تعداد متخلفین از حد مشخصی بالاتر رفت باید سریعا به فکر تمرکز روی راه حل های دیگر بود گر چه هنوز برخورد انتظامی بهترین راه مقابله با شدیدترین انواع آن تخلف باشد. یکی از اساتید بنده می فرمود 10 درصد از دانش آموزان و دانشجویان در هر حال و هر شرایط در امتحان تقلب میکنند و 10 درصد هم بر عکس هر قدر هم که امکان تقلب داشته باشند اقدام به آن نمی کنند پس بیشتر تلاشهای معلمان و ممتحنین باید بر روی آن 80 درصدی باشد که بین این دو حد در نوسانند. البته این به این معنی نیست که با متخلفین حرفه ای و بالفطره کار نداشته باشیم. بگذارید مثالی بزنم: همانطور که میدانید عده زیادی از افرادی که کار آزاد دارند بنا به مقتضیات بازار کار با مشکلات مالی درگیر بوده و مخصوصا در گذشته که برگشت چک منجر به زندان رفتن افراد میشد عده قابل ملاحظه ای از افراد به این علت روانه زندان میشدند. بعد از گذشت مدتی قبح زندان رفتن به دلایل مالی شکست و الان نه خود شخص احساس شرم از این مساله دارد و نه مردم به او به چشم بد نگاه میکنند و حتی در مواردی با او همدردی هم میکنند و گاهی بخاطر تلاشش در سختی ها تحسین هم میشود در حالی که قاعدتا زندان رفتن باید نوعی شرمساری و از دست دادن وجهه اجتماعی را در پی داشته باشد همانطور که در بسیاری جوامع چنین است و افراد حتی با جرایم جزئی نیز اگر کارشان به زندان بکشد نه تنها کار و در آمد خود را از دست میدهند بلکه اکثرا خانواده و زندگی آینده خود را نیز به باد فنا میدهند. غرض اینکه لااقل برای برخورد با اکثر بدحجابها راههای بهتری باید جست و الا به مرور مجازاتها ارزش خود را از دست میدهند. غرض اینکه به نظر حقیر نوع برخورد با مساله حجاب مهمتر از بحث بر سر درستی و غلطی اصل حجاب است
دوم: نکته دوم بیشتر جنبه سوالی دارد که جواب آنرا خود نیز نمی دانم. میدانیم که در اسلام به صراحت از افراد خواسته شده که حجابشان را رعایت کنند. اما آیا از حکومت اسلامی هم خواسته شده که مردم را ملزم به رعایت حجاب کند؟ میدانیم که در دوره پیامبر اسلام (ص) و دهه های اولیه اسلام مسلمانان عموما به رعایت حجاب الزام شخصی داشتند و حتی اهل کتاب نیز در جزیره العرب از پیش از اسلام حجاب را رعایت میکرده اند؛ پس گمان نکنم موردی از بدحجابی در آن زمان وجود داشته تا ببینیم پیامبر (ص) یا ائمه (ع) با آن چگونه برخورد کرده اند. البته اقرار میکنم که اطلاعات تاریخی بنده بسیار ناقص است و شاید چنین مواردی بوده و بنده بی اطلاعم. سوال دقیق بنده اینست که آیا از نظر پیامبر (ص) و ائمه (ع) حکومت باید مردم را ملزم به رعایت حجاب کنم یا تنها باید به تبیین لزوم داشتن حجاب و مزایای آن و مضرات نداشتن آن پرداخت اما مردم را در رعایت یا عدم رعایت آن آزاد گذاشت؟ البته در این میان میزان عملی بودن این فرض نیز چیزی نیست که بتوان از آن گذشت. منظور اینکه شاید اصلا این آزاد گذاشتن لااقل به این شکل و در این شرایط عملی نباشد. اینها چیزهایی است که نمی توان به راحتی در مورد آن حکم قطعی داد